Nieuws uit België en de Wereld
De school van La Vertu nam ook deel aan het internationaal congres over islamitisch onderwijs.
De Belgische La Vertu-school was ook het onderwerp van het congres dat op 27-28 april in Istanbul werd gehouden met de medewerking van de Universiteit van Marmara, de Non-formele Onderwijs- en Cultuurvereniging (YEKDER) en de Academie voor Religieus Onderwijs. Met de overtuiging dat een onderwijssysteem zicht moet baseren op de islamitisch denken. Op het congres werd er ook ervaringen van verschillende landen besproken. Er was ook sprake van La Vertu-school, onder het onderwerp "Religieus onderwijs in niet-moslimlanden".
Terwijl 90 sprekers uit verschillende landen hun papers presenteerden, presenteerde Sara Acar (geschiedenis- en aardrijkskunde leraar aan de La Vertu School) en Nurgül Bulut (een onderzoeksassistent aan de Universiteit van Istanbul) hun papers op het congres. Deze werd gehouden in het Cultureel Centrum van de Faculteit der Theologie aan de Universiteit van Marmara en met als hoofdthema "Educatieve concepten in de traditie van het islamitisch denken". Religieus onderwijs op basisscholen en middelbare scholen: een voorbeeld van een islamitische school ». Haar kennis en ervaring deelde zij op de La Vertu school, die erkend en gefinancierd wordt door de staat in België, en waar ook het islamitisch onderwijs model wordt ingevoerd.
Het doel van het Europese onderwijssysteem is om een menselijk model te ontwikkelen dat gebaseerd is op een deel van het door de staat geïmplementeerde beleid, westerse waarden en hun eigen concepten. Om deze reden wordt in een samenleving met veel religies en culturen prioriteit gegeven aan het systeem dat door de staat wordt voorgesteld, in tegenstelling tot de behoeften van individuen. De La Vertu-school, die een belangrijke plaats inneemt bij het ontwikkelen en in leven houden van een islamitisch begrip, heeft een begrip dat de nadruk legt op islamitische waarden in het onderwijs en op de verspreiding van de islamitische cultuur en religieuze rituelen. La Vertu, dat werd geopend voor Belgische moslims, met als doel om een nieuw perspectief te krijgen op de samenleving en onderwijs dat de sporen van de islamitische traditie draagt.
In dit verband evalueerden Nurgül Bulut en Sara Acar de academische en sociale kansen/beperkingen van islamitische scholen in België. Ze bespraken deze scholen in de context van leraar, leerling profiel en onderwijssysteem. Daarnaast werden religieuze opvoedingspraktijken in termen van leerplan, leerboeken, sociale en culturele activiteiten ook in het communiqué opgenomen. Er werd benadrukt om La Vertu-school, die beantwoordt aan de onderwijsbehoeften van de moslimgemeenschap, op te nemen in het Belgische onderwijssysteem. Deze school zal een academische horizon openen voor moslims die in Europa wonen.