PROTOCOL erediensten, vrijzinnigheid en niet confessionele diensten in open lucht – BUITENPLAN
1.Toepassingsgebied
Op 14 april 2021 besliste het Overlegcomité dat er, voor zover de epidemiologische toestand het toelaat en afhankelijk van de druk op de ziekenhuizen en de voortgang van de vaccinatiecampagne (7 op 10 65-plussers moeten gevaccineerd zijn), vanaf 8 mei 2021 een buitenpakket komt waarbij o.a. de erediensten buiten zouden toegelaten worden, mits respect van de afstandsregels en mondneusmaskerplicht.
Indien het Overlegcomité andere maatregelen aanneemt dan wat dit Protocol bepaalt, gelden de beslissingen van het Overlegcomité onverkort.
2.Waar?
De collectieve uitoefening van de eredienst en van de niet-confessionele morele dienstverlening is enkel mogelijk op private gedeelten in open lucht, die niet aan de openbare weg grenzen. (bv. binnenkoer, binnentuin of private parking in open lucht, speelplaats van scholen, terreinen van jeugdbewegingen of de tuin van een pastorie,…. ).
3.Wie?
Maximaal X [1] personen, uitgezonderd de voorganger (bedienaar eredienst of vrijzinnig humanistisch consulent/ boeddhistisch consulent) en uitgezonderd kinderen tot en met 12 jaar.
Gezangen maken inherent deel uit van elke (ere)dienst. De koorleden of voorzangers dienen te zingen met het mondneusmasker op en mits zij onderling de afstand van 1,5 meter respecteren OF zonder mondneusmasker en mits zij onderling de afstand van 3 meter respecteren. Er moet een afstand van minstens 5 meter tussen het koor/de voorzanger(s) en de aanwezigen zijn*. Bovengenoemde afstanden kunnen vervangen worden door het gebruik van een plexiglazen wand van minstens 1,8m hoog.
De andere aanwezigen houden ook tijdens het zingen hun mondneusmasker op.
Aan personen die deel uitmaken van een risicogroep wordt gevraagd niet te komen.
Wie symptomen vertoont van een COVID-19 besmetting (hoesten, koorts, vermoeidheid, ademhalingsproblemen, aangetaste reuk- of smaakzin, …) en diens gezin mogen niet deelnemen.
De eredienst, de plechtigheid of de morele dienstverlening kan in verschillende sessies georganiseerd worden, om verschillende groepen van maximaal X personen de kans te geven eraan deel te nemen.
4.Orde en veiligheid
Een corona-verantwoordelijke wordt aangesteld. Deze ziet erop toe dat de activiteiten verlopen in overeenstemming met de Corona-preventiemaatregelen.
Alle aanwezigen worden tijdig en duidelijk zichtbaar geïnformeerd over de geldende (veiligheids)maatregelen; de personeelsleden en de stewards krijgen hierover een passende opleiding.
Indien de corona-verantwoordelijke, de bedienaar der eredienst vaststelt dat bepaalde zaken indruisen tegen de geldende bepalingen, moet hij/zij eisen om dit onmiddellijk in orde te brengen. Indien de betrokken persoon weigert om hieraan gevolg te geven, wordt haar/hem gevraagd om de activiteit te verlaten. Indien hij/zij dit weigert, is het aangewezen om de politie in te schakelen.
De inzet van stewards wordt aanbevolen. Deze bewaken onder meer de limiet van het aantal aanwezigen en het naleven van alle regels. Zij geven ook de nodige aanwijzingen. Zij moeten duidelijk herkenbaar zijn en worden aangestuurd door de corona-verantwoordelijke
De avondklok/ het nachtelijke samenscholingsverbod moet te allen tijde gerespecteerd worden.
Recepties voor of na de plechtigheid zijn toegelaten op basis van de beslissingen van het Overlegcomité [2].
De activiteiten worden zo georganiseerd dat samenscholingen worden vermeden. Er wordt hierbij bijzondere aandacht besteed aan mensen die staan te wachten (bv. bij het bereiken van de limiet van het aantal aanwezigen); deze worden onmiddellijk weggestuurd.
Na afloop van de (ere)dienst of de plechtigheid wordt de plaats zo snel mogelijk verlaten.
Het is verboden om tijdens de (ere)dienst te eten*. Drinken mag, maar mits brengen van een eigen drank*.
5.Social distancing
Social distancing moet te allen tijde gerespecteerd worden: een afstand van 1,5 meter tussen elke groep van maximaal 4 personen (of meer indien het gaat om personen uit hetzelfde huishouden) wordt gegarandeerd.
Om de aanwezigen te helpen deze afstand te bewaren worden de plaatsen aangegeven met plakband, krukjes, enz.;
De aanwezigen blijven zo veel mogelijk op dezelfde plaats zitten/ staan. Het zich verplaatsen wordt beperkt tot het strikt noodzakelijke.
6.Hygiëneregels
Mondneusmasker: altijd verplicht voor alle aanwezigen vanaf 12 jaar, zowel als men zit/ stil staat, als wanneer men in beweging is.
Bedienaar der eredienst beslist zelf of hij /zij een mondneusmasker draagt wanneer hij/zij de plechtigheid verzorgt.
Er worden aan de ingang en op verschillende plaatsten voldoende middelen voor de noodzakelijke handhygiëne ter beschikking gesteld.
Rituelen of symbolische handelingen waarbij voorwerpen worden doorgegeven of door meerdere personen worden aangeraakt zijn niet toegelaten;
Er wordt een aparte microfoon, spreekstoel en stoel (afwasbaar) voorzien, welke enkel door de bedienaar gedurende de ganse plechtigheid gebruikt mag worden. Deze worden ontsmet voor en na gebruik.
De gepaste hygiënemaatregelen worden genomen om het gebruikte materiaal regelmatig te desinfecteren.
Er wordt geen gebruik gemaakt van boeken, gebedskralen en alle andere voorwerpen die mogelijk door de aanwezigen aangeraakt kunnen worden. Rituelen of handelingen waarbij voorwerpen worden doorgegeven of door meerdere personen moeten worden aangeraakt zijn niet toegelaten.
Het nodige materiaal voor de (ere)dienst mag op een scherm worden geprojecteerd of op papier dat één keer wordt gebruikt afgedrukt. Misboekjes en zangboeken mogen worden gebruikt, op voorwaarde dat ze na elk gebruik minstens 48 uur in quarantaine worden geplaatst.
Fysieke aanrakingen tussen personen zijn verboden, behalve tussen de leden van eenzelfde huishouden. Het is verboden om elkaar te begroeten met een handdruk of elkaar te kussen.
7.Communicatie
Een corona-verantwoordelijke wordt aangeduid die toeziet op de implementatie van de coronamaatregelen bepaald in dit Buitenplan.
Alle maatregelen worden op zoveel mogelijk manieren bekendgemaakt: website, mailinglijst, sociale media, enz.
De installatie en het gebruik van de ‘corona alert app’ wordt sterk aanbevolen.
Alle aanwezigen worden tijdig en duidelijk zichtbaar geïnformeerd over de geldende (veiligheids)maatregelen.
De personeelsleden en de stewards krijgen hierover een passende opleiding.
Stewards geven de nodige aanwijzingen. Zij moeten duidelijk herkenbaar zijn.
Bedienaar der eredienst waken erover dat de aanwezigen de regels volgen.
Islamitische eredienst
De handen wassen met water en zeep of desinfecteren alvorens de moskee of de gebedsplaats te betreden;
Zelf zorgen voor een individueel gebedstapijt.
Geboorte, lentefeest en feest vrijzinnige jeugd
Er wordt een aparte microfoon, spreekstoel en stoel (afwasbaar) voorzien, welke enkel door de consulent gedurende de ganse plechtigheid gebruikt mag worden. Ontsmetting voor gebruik;
Rituelen of symbolische handelingen waarbij voorwerpen worden doorgegeven of door meerdere personen moeten worden aangeraakt worden niet toegelaten;
Herdenking
Er wordt een aparte microfoon, spreekstoel en stoel (afwasbaar) voorzien, welke enkel door de consulent gedurende de ganse plechtigheid gebruikt mag worden. Ontsmetting voor gebruik;
Rituelen of symbolische handelingen waarbij voorwerpen worden doorgegeven of door meerdere personen moeten worden aangeraakt worden niet toegelaten;
Geen deelneming met handdruk;
Herdenkingsprentjes worden met handschoenen uitgedeeld of ter beschikking gelegd;
Huwelijk
Er wordt een aparte microfoon, spreekstoel en stoel (afwasbaar) voorzien, welke enkel door de consulent gedurende de ganse plechtigheid gebruikt mag worden. Ontsmetting voor gebruik;
Rituelen of symbolische handelingen waarbij voorwerpen worden doorgegeven of door meerdere personen moeten worden aangeraakt worden niet toegelaten;
Na de plechtigheid is verzamelen in groep niet toegelaten, kunnen geen handen worden geschud noch gezoend worden om de pasgehuwden te feliciteren;
De ringen worden op voorhand klaargelegd en enkel vastgenomen door het bruidspaar;
Dit Protocol is opgemaakt te Brussel op 7 mei 2021 en gewijzigd op 7 juni 2021. Het treedt in werking op 8 mei 2021; de wijzigingen treden in werking op 9 juni 2021.
[1] Dit aantal wordt vastgelegd door het Overlegcomité. Op de datum van de inwerkingtreding van de wijzigingen van dit protocol – 9 juni 2021 – was dit een maximum van 200, maar dit aantal kan wijzigen.
[2] Op datum van ondertekening van dit Protocol is dit (enkel) buiten mogelijk met een maximum van 50 personen.
Aantal kan wijzigen.
Referanslar: EMB